Sunset Beach på en regnværsdag

DCIM100GOPRO

Noen av de beste minnene mine fra Seychellesene var merkelig nok regnværsdagene!

Varme, tåkete og fuktige dager hvor vi hadde hele stranden for oss selv! Så et tips om du er her og det er overskyet – kom deg ut! Vi oppdaget fort at på sånne dager, så holdt alle de andre turistene seg inne på hotellet og sto og kikket ut vinduet, lange i maska. Vi derimot, løp rundt på den våte sanden og kastet oss ut i de emerald grønne bølgene. Det er noe helt eget over å bade i havet når det duskregner, alt er så stille bortsett fra regndråpene som faller ned på palmebladene og det er ikke en sjel i sikte.

christina-nelson-photography_seychelles-2014_featured-9

Et annet mål vi hadde med denne reisen var å få dykket. Vi har alltid hatt lyst til å prøve det og tenkte at dette stedet måtte vel være et perfekt sted å starte.

Nok en regnværsdag og vi ble hentet på hotellet og kjørt ned til dykkersenteret. Det gjorde hele opplevelsen veldig spennende å dra ut i dette været – vannet begynte å bli veldig sort og skummelt og noen store, mørke skyer kom sakte svevende mot oss fra horisonten.

Vi dro ut med en liten gruppe turister som alle hadde dykket før og et par instruktører. De erfarne dykkerne fikk hoppe uti først, mens vi skulle få prøve oss på 10-12 meters dyp. Det var skikkelig gøy å rulle bakover fra båten og ned i vannet. Vi skulle så fire oss nedover et tau mot havbunnen samtidig som vi utlignet trykket. Jeg slet litt de første meterne for å få det til riktig, men den dyktige instruktøren guidet meg gjennom det en gang til og tilslutt fikk jeg til teknikken og så var det bare å svømme rundt og utforkse denne undervanns verdenen. Vi så mange stingrays, barracudas og utallelige fargerike og mønstrete fisk, som jeg ikke kan navnet på. Jeg hadde veldig lyst å plukke opp noen av de store sjøstjernene vi så og plantelivet nede på havbunnen var jo like fascinerende som dyrelivet!

Dark waters
Klar for å rulle ut i vannet

DCIM101GOPRO

Vi var de første til å komme opp av vannet og måtte vente i båten på de andre dykkerene. Store dønninger rullet innover mot den lille motorbåten vi satt i og fikk den til å gynge sakte frem og tilbake, og da satte selvsagt sjøsyken inn. Siden det dessverre var en stund til vi skulle sette kursen mot land igjen, var den beste løsningen å hoppe ut i havet igjen og flyte rundt i bølgene. Jeg følte meg straks mye bedre. Det begynte å regne igjen og vannet ble bare mørkere og mørkere, jeg prøvde å ikke la fantasien løpe løpsk og prøvde å skyve vekk tankene om at det kanskje var hai som lusket rundt i dypet under meg. Heldigvis var det faktisk varmere nede i vannet enn i luften, men jeg var glad for at jeg hadde på våtdrakt, for å drive rundt ute i sjøen der i over en halvtime blir litt kjølig etter hvert og jeg var veldig klar for å komme meg tilbake til stranden og fastland. Jeg fikk tiden til å gå med å snorkle litt også, men på grunn av været og fordi vi befant oss såpass langt ute på havet, så var det lite underholdning å få fra fiskene der.

Fikk snorklet litt også

Kurerer sjøsyken

DCIM100GOPRO

Da de andre endelig kom igjen fra vannet, var det bare å race tilbake til dykkesenteret og tilbake til hotellet for å spise lunch. Og på bilturen hjem fikk vi sitte på lasteplanet bak på trucken som instruktøren hadde hentet oss i. Sikkert ikke den tryggeste transportmåten, men jeg husker at idet vi ankom Seychellesene, så jeg mange av de lokale som satt helt ytterst på kanten av bak på disse trucksene og  jeg tenkte at det hadde jeg også lyst til å gjøre! Sånne små opplevelser som jeg synes er veldig gøy og som jeg husker best i ettertid.

One thought on “REGN, REGN KOM TIL MEG!”