OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det var veldig trist å  forlate Mahe, jeg har en tendens til å bli fort knyttet til steder og i dette tilfelle vil jeg driste meg til å innrømme at jeg ble skikkelig forelsket i denne vakre øyen. Heldigvis var ikke reisen over og vi hadde fortsatt en uke igjen med tropisk nytelse.

christina-nelson-photography_seychelles-2014-82
Goodbye Sunset Beach

Rett før taxien hentet oss, rakk jeg en siste tur ned på stranden for å si farvel til Sunset Beach. Som vanlig var det folketomt her og morgenlys kom krypende og vekket stranden med sin varme og gyldne glød. Det var et vakkert øyeblikk der jeg sto alene i sanden og lagret i hodet alle fine minner jeg hadde hatt her.

Jeg var veldig spent på hva som ventet oss på Praslin. Vi skulle ta en stor katamaranbåt fra havnen i Mahe over til vår nye øy og overfarten tar cirka en liten time. Først ble jeg litt skuffet over at vi ikke kunne sitte øverst i båten og ute på dekk. Jeg vil jo helst ha den beste plassen for fotomuligheter, men jeg skulle veldig snart forstå hvorfor alle passasjerene ble stuet inne i stedet. Kun drøye ti minutter etter at vi forlot havnen, føltes det som om båten stupte fremover, for å så gynge brutalt tilbake. Da var berg og dalbane turen i gang! Ute på det åpne hav med bølger på 5-6 meter! Jeg blir jo veldig fort sjøsyk og kort fortalt, var jeg dårlig hele turen frem til vi nådde havnen i Praslin. De fleste om bord i båten led samme skjebne som meg, så det var nok en røff overfart. Heldigvis har jeg en mann som er sjøvant og som holdt meg i hånden hele veien (riktignok hadde han neglmerker på huden stakkars, jeg må visst ha klamret meg fast for harde livet). En ting var sikkert, dette skulle jeg ikke gjøre igjen! Det skulle bli helikopter eller småfly tilbake til Mahe, når tiden for hjemreisen kom.

christina-nelson-photography_seychelles-2014-105

christina-nelson-photography_seychelles-2014-104

Men jeg var back to normal, straks vi satte fot på land! Det første jeg la merke til var det knallturkise vannet! Praslin var virkelig et ekte tropisk postkort! Her skulle vi også bo på et mindre hotell med egne bungalows rett på den hviteste sandstranden. OG for en sand! Så myk å gå på, føttene bare sank ned i den.

christina-nelson-photography_seychelles-2014-109

seychelles3

christina-nelson-photography_seychelles-2014-103
Ny øy, ny utsikt

DCIM100GOPRO

Hotellet hadde en masse utstyr til vannaktiviteter som vi kunne låne: svømmeføtter, dykkermasker, kanoer, paddleboards osv. Vi startet dagen med en liten tur i kano og padlet rundt odden, manøvrerte oss rundt noen små klipper og satte kursen mot den hvite strandlinjen som vi skimtet i horisonten.

Strand i sikte

Vi hadde det veldig gøy med å bruke kanoen til å surfe på de små bølgene som rullet oss innover og skylte oss opp på stranden. Like gøy var det å løpe om kapp i bølgene. Føltes som om vi var Robinson Crusoe der vi vasset i land med kanoen på slep, plukket fine skjell i alle mulige fasonger, prøvde å dele opp en kokosnøtt slik de lokale hadde vist oss og rullet rundt i den varme sanden. I det øyeblikket så føltes det ut som vi var de eneste beboerne, strandet på denne øyen midt i det indiske hav.

christina-nelson-photography_seychelles-2014-7

Vi foretrakk å dra ut hver kveld for å spise middag, istedet for å bli på hotellet. For å komme oss til den litt mer bebodde deler av øyen, med spisesteder og butikker, kunne man enten ta taxi eller gå langs Cote D’Or Beach som strakte seg fra hotellet vårt og 2,5 km utover.

Det var en utrolig vakker tur å spasere i vannkanten idet solen sakte synker ned i havet. Her går vi forbi titalls med store flotte hotellresorter, som ligger litt bortgjemt bak trær og palmer ut mot denne kritthvite sandstranden. Overraskende nok møtte vi bare noen få mennekser på veien. Helt utrolig å føle at man har dette fantastiske stedet (nesten) helt for seg selv. Jeg plukket som vanlig håndfuller med fine skjell og blomster til å ha i håret.

christina-nelson-photography_seychelles-2014-125

christina-nelson-photography_seychelles-2014-17

christina-nelson-photography_seychelles-2014-143

Jeg husker at vi spiste mye curry her nede. Jeg gikk som regel for kylling og mannen for blekksprut variant. Her nede ble det veldig fort mørkt utpå kvelden, men vi likte å gå den lange veien hjem langs stranden under stjernehimmelen. (Anbefales ikke å gå langs bilveien, da det kan være svært farlig siden denne ikke er opplyst. Så ta eventuelt taxi hjem.) Men nå er ikke stranden i nattemørket helt uten farer heller!

Hotellpersonalet hadde forsikret oss at det var veldig trygt her på Praslin og ingen grunn til å være redd for kriminalitet eller å gå alene på kveldstid.

Så vi ruslet fornøyde hjemover, hånd i hånd, måneskinnet lyste opp stranden itillegg til lyset fra resortene vi passerte, men det var noen deler av stranden som var totalt mørklagt. Det begynte med at vi hørte litt rasling i buskene og så en skygge som beveget seg foran oss nede i sanden. Skyggene ble bare flere og flere, men før vi kunne se hva det var forsvant disse mystiske skapningene i buskene øverst på stranden. Vi begynte å bli litt smånervøse, siden hva det nå enn var som lusket der i mørket så ut som det var noe på en god størrelse. Nå hadde vi jo allerede kommet oss halvveis og det ville være dumt å snu, dessuten var de samme skyggene i bevegelse bak oss også, så det var liten vits å løpe tilbake til de opplyste gatene.

DCIM100GOPRO

Vi prøvde å bruke lommelykten på iPhonen men den hadde liten effekt, tilslutt hørte vi en voldsom rasling i en bladhaug rett ved oss, hjertet begynte å slå fortere og vi spurtet det siste stykket bort til hotellet. Trygt hjemme konkluderte vi med at det må ha vært krabber, men for en størrelse og lyd de lagde! Heldigvis virket det som om de var mer redde for oss enn det vi var av dem. Og dagen etter fikk vi bekreftet teorien vår, da vi fant en livløs krabbe ved veikanten. Kloen var jo på størrelse med skoen til mannen min! Men de virket jo helt harmløse og det var nok vi som forstyrret nattbadingen dems på stranden.