OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“Jeg skal sove oppe i et tre i natt!” Dette var svaret mitt når folk på jobben spurte hva planene for helgen var. Sammen med ett-åringen vår, skulle vi klatre 8 meter opp i trærne og bo i en trehytte ute i villmarken.

Bjørkhytta

For to år siden ga jeg mannen min gavekort på en tur til disse fantastiske tretopphyttene i Brumunddal. Det finnes fem stykker av de spredt høyt oppe i trærne langt inne i skogen i Hedmark. Det har blitt utrolig populært å tilbringe natten i en av disse og hyttene er derfor booket langt frem i tid, du må gjerne bestille et helt år i forveien. Iblant er det noen ledige datoer her og der og vi bestemte oss bare for å slå til på en helg som var ledig. Nå var det typisk kjedelig høstvær i Oslo den helgen vi skulle reise. Det var grått og trist på kjøreturen bort, noe jeg var litt skuffet over, siden jeg hadde håpet på snø og julestemning på hyttetur. Bilturen tar kun 2 og halv time fra Oslo mot Hamar. Når vi svingte av motorveien for å kjøre gjennom Brumunddal sentrum, begynte solstrålene å trenge gjennom det mørke skylaget og vi så at åkrene var dekket i et aldri så tynt lag med snø. Var vi så heldige at vi ville få opplevd litt vinterstemning her?

christina-nelson-photography_tretopphytter-2016-53

Vi begynte å kjøre innover i skogen og da var det som å komme inn i en helt annen verden! Her var det skikkelig vinter! Trærne buet seg ned mot oss, tynget av all snøen, veien hadde akkurat blitt brøytet og overalt rundt oss var det bare hvitt, hvitt, hvitt! Det var helt magisk og jeg var overlykkelig! Jeg hadde bare drømt om at vi skulle finne snø når vi kom hit, men dette var hundre ganger bedre enn jeg hadde forestilt meg! Skikkelig winter wonderland!
christina-nelson-photography_tretopphytter-2016-51

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi klarte såvidt å skimte den koselige trehytta, der den svevde høyt oppe blant trekronene. Det var tent lykter i trærne opp til hytta og inne var det fyr på peisen og masse tente stearinlys! Så utrolig hyggelig og stemningsfult! Vi gikk rett ut på den store terrassen for å nyte den spektakulære panoramautsikten. Hytta er vendt mot en stor myr hvor du kan skue utover landskapet og se solen gjemme seg sakte bak åssiden. Hytta er liten og koselig, utstyrt med alt du trenger for matlaging og topp komfort! Vi hadde glemt å ta med drikkevann, så vi smeltet snø istedet. Gøy å gjøre ting på gamlemåten!

christina-nelson-photography_tretopphytter-2016-49

Vi ville nyte det meste av dagslyset, så vi tok med lillegutt på en aketur bortover den snødekte veien og fikk utforsket skogsområdet før nattemørket kom. Du kan bestille  flere uteaktiviteter her som hest- og sledetur, tur med hundespann og det er flere flotte langrennsløyper i området.

christina-nelson-photography_tretopphytter-2016-47

Det blir fort mørkt her, og siden man er så langt unna andre bebyggelser, så er det bare å titte opp og så kan du skimte tusenvis av glitrende stjerner som blinker i nattehimmelen. Det var faktisk helt bekmørkt klokken fem, men vi ville nyte den friske vinter luften litt mer før vi gikk inn igjen. Utenfor hytta sto det parkert fire spark, vi dekket den ene med reinsdyrskinn og la ut på en liten sparktur. Mannen tok på hodelykt for å lyse opp veien, jeg satt med minsten på fanget og så skled vi bortover i mørket. Det var mange år siden jeg hadde sittet på en spark. Det er noe helt spesielt å være midt i skogen og det eneste man hører er lyden av sparken som glir bortover på snøen. Stillheten her ute er ubeskrivelig, vi stoppet opp flere ganger bare for å høre på “ingenting” og beundre den stjerneklare himmelen! Det er ikke ofte man får muligheten til å nyte slike øyeblikk! Jeg følte meg så utrolig priviligert som fikk oppleve dette! Tror lillegutt også likte det, for han var helt musestille i armene mine og bare nøt turen der vi suste nedover.

Det er alltid like deilig å komme inn igjen i en oppvarmet hytte med den knitrende peisen og sette seg ned i sofaen med en varm tekopp i hånden, før vi begynte på middagen. Det er strøm på hytta, men vi klarte ikke å lade opp mobilene våre som hadde gått tom for strøm i kulda. Det var uvant å være uten telefon og mestparten av tiden ante vi ikke hvor mye klokken var, men det er også veldig befriende! Vi spilte kort og brettspill resten av kvelden, før vi krøp opp i hemsen og kikket ut av vinduene ned på myra for å se om det var noe som rørte seg der ute. Lyktene som hang i trærne ute på terrassen brant fortsatt og lagde skygger som danset på veggene rundt meg. Dette er det siste jeg husker av denne fine dagen, før jeg sovnet.

christina-nelson-photography_tretopphytter-2016-52

christina-nelson-photography_tretopphytter-2016-50

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Neste morgen ble jeg vekket av en liten krabat som krøp over dynen min for å gi meg et morgenkyss. Vi lå og myste ut av vinduet for å se på nysnøen som hadde falt iløpet av natten og håpet på å se en elg som var ute og lette etter litt frokost. Desverre var det ingen dyr å se så tidlig på morgenkvisten.

Vi hadde en deilig frokost med egg og bacon og sørget også for å sette ut solsikkefrø til fuglene. Den første som kom for å få seg litt frokost, var et nydelig lite ekorn! Kort tid etter fikk den selskap av enda et ekorn! Og så kom det en hakkespett! Så fulgte en hel hær med småfugler, itilegg til en del andre vakre og store fugler som jeg ikke kan navnet på! Og når dompappene med sine flotte røde bryst sluttet seg til gruppen for å delta i festmåltidet, føltes det som vi befant oss i et levende julekort!

Minsten var jo helt fascinert av dyrelivet og vinket og sa hei til alle ekorn som hoppet forbi vinduet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ganske idyllisk å få spise frokost i selskap med disse små skogsskapningene, idet det lysnet mer og mer utenfor.

Etterhvert gikk vi ut for å ake enda mer og ta nok en tur med sparken. Landskapet rundt oss minnet meg om et Kittelsen maleri, jeg kan virkelig forstå hvor inspirasjonen til eventyrene kommer fra. Jeg forventet nesten at det skulle dukke opp nisser og troll imellom trærne. Lillegutt lå også helt stille på fanget mitt på denne turen og tilslutt så jeg de lange øyevippene hans senke seg og så sovnet han bare i armene mine.

Dette var virkelig en av de aller beste turene jeg har vært på! Uten tvil min nummer 1 getaway! Jeg hadde ikke forventet å ankomme dette vakre vintereventyret og oppleve dyreliv på nært hold. Selv om vi var kun et døgn her i tretopphytta, følte jeg at vi fikk oppleve så mye og det var herlig å være langt borte fra sivilisasjonen.

Jeg vil virkelig anbefale en slik opplevelsestur til alle! Det er så godt å komme seg vekk fra hverdagen iblant og bare være alene i naturen og få kjenne på den roen og stillheten som finnes der ute i den vakre og ville skogen. Jeg kommer nok til å dra tilbake hit igjen og håper også at jeg kan oppleve flere årstider høyt oppe i tretoppene.

christina-nelson-photography_tretopphytter-2016-47

Vil du gi noen den perfekte julegaven, så book din tretopptur her: